Νόσος Αλτσχάιμερ: Μεγάλη πρόοδος στην επιτάχυνση εύρεσης φαρμάκων

Για πρώτη φορά, νευροεπιστήμονες στις ΗΠΑ πέτυχαν να αναπαράγουν στο εργαστήριό τους καλλιέργειες ανθρωπίνων εγκεφαλικών κυττάρων οι οποίες αναπτύσσουν όλα τα διαδοχικά βήματα της νόσου Αλστχάιμερ.

Το πρόβλημα με τη μελέτη της νόσου, μέχρι σήμερα, είναι ότι δεν μπορεί να μελετηθεί σε πραγματικό χρόνο στους ανθρώπους. Αυτό που είχαν καταφέρει μέχρι τώρα οι επιστήμονες ήταν να μελετούν τη νόσο σε ποντίκια με παρεμφερή εγκεφαλική πάθηση.

Ένα πρωτοποριακό σύστημα κυτταρικής καλλιέργειας δίνει πλέον τη δυνατότητα στους ερευνητές να εξοικονομήσουν χρόνο και χρήμα για την ανάπτυξη νέων φαρμάκων.

Η νέα μελέτη επιβεβαιώνει την κυρίαρχη υπόθεση ότι το πρώτο και πρώτο και βασικό βήμα για την εξελικτική πορεία της ανίατης νευροεκφυλιστικής νόσου είναι η εναπόθεση της πρωτεΐνης βήτα – αμυλοειδούς στον εγκέφαλο.

«Πρόκειται για ένα γιγάντιο βήμα προόδου, το οποίο μπορεί να επιταχύνει δραματικά τις δοκιμές νέων φαρμάκων», τόνισε ο ειδικευμένος στη νόσο Αλτσχάιμερ ερευνητής Δρ Π. Μουράλι Ντοραϊσγουάμι (Murali Doraiswamy) του Πανεπιστημίου Ντιουκ.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τους Ρούντολφ Τάντζι (Rudolph Tanzi ) και Ντου Γέον Κιμ (Doo Yeon Kim) του Γενικού Νοσοκομείου της Μασαχουσέτης, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό “Nature”, σύμφωνα με τους New York Times, αρχικά χρησιμοποίησαν εμβρυικά βλαστικά κύτταρα, τα οποία, όταν τα καλλιέργησαν μαζί με ορισμένες χημικές ουσίες, τα μετέτρεψαν σε νευρώνες εγκεφάλου.

Στη συνέχεια, εισήγαγαν σε αυτά τα εγκεφαλικά κύτταρα γονίδια που προκαλούν Αλτσχάιμερ και τα καλλιέργησαν ξανά σε εργαστηριακά δοχεία (τρυβλία). Μετά από κάποια αναμονή, ήtαν σε θέση να παρακολουθήσουν στα κύτταρα την εξέλιξη της νόσου.

«Το νέο σύστημα, το οποίο είναι δυνατό να προσαρμοστεί και για άλλες νευροεκφυλιστικές διαταραχές, μπορεί να φέρει επανάσταση στην ανακάλυψη φαρμάκων, από άποψη ταχύτητας, κόστους και μελέτης της φυσιολογίας», δήλωσε ο Ρούντολφ Τάντζι.

«Η δοκιμή νέων φαρμάκων σε ποντίκια παίρνει πάνω από ένα έτος και είναι πολύ δαπανηρή. Με το νέο τρισδιάστατο μοντέλο μας, μπορούμε πλέον να ελέγχουμε εκατοντάδες χιλιάδες φάρμακα σε λίγους μήνες, χωρίς καν να χρησιμοποιούμε ζώα», πρόσθεσε.

Η ομάδα του Τάντζι ξεκινά κιόλας τη δοκιμή 1.200 φαρμάκων που ήδη κυκλοφορούν και άλλων 5.000 πειραματικών, κάτι που θα ήταν αδύνατο να γίνει με ποντίκια σε εύλογο χρονικό διάστημα.

Τα F-16 στο επίκεντρο της συνάντησης Αμερικανών με τον Τούρκο υπουργό Άμυνας στην Άγκυρα