ΔΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ TRIBUNE ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Με σαφή αποφασιστικότητα, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, υπογράμμισε την πρόθεση να αξιοποιηθεί η τεράστια ακίνητη περιουσία του Ταμείου Εθνικής Άμυνας (ΤΕΘΑ), προκειμένου να εξασφαλιστούν πόροι για τη χρηματοδότηση προγραμμάτων κατασκευής κατοικιών για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων.
Απαντώντας στις επικρίσεις της αντιπολίτευσης για δήθεν ενασχόληση του στρατού με το real estate, ο υπουργός απέρριψε κατηγορηματικά τις αιτιάσεις.
Κατά την ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής, στο πλαίσιο της συζήτησης για το νομοσχέδιο που αφορά την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων, ο κ. Δένδιας αποκάλυψε περιπτώσεις που φανερώνουν τη χρόνια κακοδιαχείριση των ακινήτων, αφήνοντας παράλληλα υπόνοιες για φαινόμενα «διαφθοράς».
Ο κ. Δένδιας ξεκίνησε τονίζοντας ότι το νομοσχέδιο δεν κρύβει καμία πρόθεση αδιαφάνειας, επισημαίνοντας ότι οι διατάξεις του ενισχύουν τη δημοσιότητα, ακόμα και «καθ’ υπερβολήν».
Αναφέρθηκε στις νομοτεχνικές παρατηρήσεις που είχε ήδη αποστείλει στους βουλευτές, καλώντας την Αντιπολίτευση να ασκήσει κριτική βασισμένη στην κοινή λογική και όχι σε εικασίες ή κακοπιστία.
Ειδικότερα, απάντησε στην απαίτηση για κατάθεση καταλόγου ακινήτων, υπογραμμίζοντας ότι το άρθρο 24 του νομοσχεδίου προβλέπει την ετήσια υποβολή έκθεσης από το Διοικητικό Συμβούλιο του Φορέα, η οποία περιλαμβάνει την πολιτική αξιοποίησης, την καταγραφή και αποτίμηση των ακινήτων, καθώς και το επιχειρησιακό σχέδιο.
«Τι άλλο θα ήθελε οποιοσδήποτε επιμελής διαχειριστής σε οποιαδήποτε χώρα αυτού του κόσμου;» αναρωτήθηκε, απορρίπτοντας τις κατηγορίες περί κρυφής διαχείρισης.
Ο Υπουργός εξέφρασε απορία για την αρνητική χροιά που αποδίδεται στη λέξη «αξιοποίηση», προτείνοντας, εάν κρίνεται απαραίτητο, την αντικατάστασή της με άλλη λέξη, καθώς «αξιοποίηση» σημαίνει «αξίαν ποιώ».
Επιπλέον, απέρριψε την απαίτηση να είναι ο Φορέας Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, χαρακτηρίζοντάς την υπερβολική και εκτός νομικής λογικής.
Αναφερόμενος στις επικρίσεις ότι το νομοσχέδιο εισάγει μια νέα, προβληματική κατάσταση, ο κ. Δένδιας υπενθύμισε ότι τα τρία υφιστάμενα Ταμεία (ΤΕΘΑ, Ταμείο Εθνικού Στόλου, Ταμείο Αεροπορίας) διαχειρίζονταν την ακίνητη περιουσία επί σειρά ετών υπό την ευθύνη διαφόρων κυβερνήσεων, πολλές από τις οποίες εκπροσωπούνται στο σημερινό Κοινοβούλιο.
Ρώτησε ευθέως τα κόμματα της Αντιπολίτευσης που έχουν κυβερνήσει: «Ήταν καλή η κατάσταση των Ταμείων τα χρόνια που κυβερνήσατε;».
Παρουσίασε στοιχεία για το ΤΕΘΑ, σημειώνοντας ότι τα έσοδα το 2025 ανήλθαν σε 8,67 εκατ. ευρώ, έναντι 6,09 εκατ. το 2024, ενώ παλαιότερα κυμαίνονταν από 0,85 εκατ. το 2014 έως 4,8 εκατ. το 2022.
«Έχει καμία σύγκριση το 8,6 εκατ. με αυτά τα νούμερα;» τόνισε.
Ο κ. Δένδιας επεσήμανε ότι τα οικονομικά αποτελέσματα των Ταμείων δεν επαρκούν για την κάλυψη των αναγκών της Εθνικής Άμυνας, όπως η απόκτηση φρεγατών ή η επίλυση του στεγαστικού προβλήματος των στελεχών.
Παραδείγματα κακοδιαχείρισης
Παρουσίασε παραδείγματα κακοδιαχείρισης, όπως το νεοκλασικό μέγαρο στην Πλάκα (2.400 τ.μ.) που στεγάζει μόλις 29 άτομα του ΤΕΘΑ και 20 της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού, με δυνατότητα μίσθωσης για 1 εκατ. ευρώ ετησίως.
Ανάλογα, ανέφερε το κτίριο του Ταμείου Εθνικού Στόλου (700 τ.μ. για 10 άτομα) και του Ταμείου Αεροπορίας (400 τ.μ. για 8 άτομα), καθώς και την πισίνα 49,5 μέτρων της 1ης Στρατιάς, που αποφεύγει τις ολυμπιακές διαστάσεις για να μην διατίθεται για αθλητικές εκδηλώσεις.
«Αυτή την πραγματικότητα μου λέτε να συνυπογράψω;» διερωτήθηκε.
Παραδείγματα Αναποτελεσματικής Διαχείρισης
Ο Υπουργός παρουσίασε συγκεκριμένα παραδείγματα κακής διαχείρισης της ακίνητης περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων, προκειμένου να καταδείξει την ανάγκη μεταρρύθμισης:
«Και για να είμαστε ακόμα πιο σαφείς για το τι παραλαμβάνεται από αυτό το νέο Ταμείο που ενοποιεί τα τρία προηγούμενα, με προφανώς εξοικονομήσεις προσωπικού, προφανώς με μεγαλύτερες δυνατότητες.
»Να πάρουμε ένα-δυο παραδείγματα ακόμα, από ακίνητα; Το ΤΕΘΑ σήμερα, δεν ξέρω αν ξέρετε πού στεγάζεται, αλλά μπορώ να σας το πω εγώ.
»Στεγάζεται στην Πλάκα σε ένα ωραιότατο νεοκλασικό, Θαλή και Πιττακού 2.400 τετραγωνικών μέτρων. Εκεί επέλεξε να στεγαστεί. Το 2.400 τ.μ. νεοκλασικό μέγαρο το οποίο εμείς εκτιμάμε ότι μπορεί να μισθωθεί κατ’ ελάχιστον ένα εκατομμύριο ευρώ το χρόνο, στεγάζει 29 άτομα του ΤΕΘΑ. 29 άτομα για 2.400 τετραγωνικά! Αυτή είναι η διαχείριση την οποία υπερασπίζεστε. Κι επίσης φιλοξενεί άλλα 20 άτομα της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού.
»Δηλαδή, ο καθένας υπάλληλος εκεί, έχει γύρω στα 60-70 τετραγωνικά στη διάθεσή του, σε μια από τις ακριβότερες περιοχές της Αθήνας και μου λέτε να συνυπογράψω αυτή τη διαχείριση, διότι αυτή ήταν εις όφελος των Ενόπλων Δυνάμεων και η προσπάθεια που κάνουμε σήμερα είναι εις βλάβην των Ενόπλων Δυνάμεων και των στελεχών τους!
»Το Ταμείο Εθνικού Στόλου, Φειδίου 12, έχει 700 τετραγωνικά για 10 άτομα, 70 τετραγωνικά το άτομο. Αυτή την πραγματικότητα μου λέτε να μην αλλάξω.
»Το Ταμείο Αεροπορίας είναι πιο σεμνό, έχει 400 τετραγωνικά μέτρα στην οδό Σούτσου 40, αυτό είναι κοντά στους Αμπελόκηπους για όσους δεν το ξέρουν. Για 400 τετραγωνικά μέτρα οκτώ άτομα, 50 τετραγωνικά το άτομο! Αυτή την πραγματικότητα μου λέτε να μην αλλάξω.
»Πόσοι από σας έχουν πάει στις εγκαταστάσεις της 1ης Στρατιάς που καταργείται; Την πισίνα την έχετε δει; Είναι κι αυτή η πισίνα ιδιοκτησία του ΤΕΘΑ. Μήπως ξέρετε το μέγεθός της όσοι την έχετε δει; Η πισίνα αυτή είναι 49,5 μέτρα. 49,5. Θέλετε να υποθέσετε γιατί δεν είναι 50; Γιατί αν ήταν 50 θα έπρεπε να διατίθεται για αθλητικές εκδηλώσεις, γιατί θα ήταν ολυμπιακών διαστάσεων.
»Αυτήν την πραγματικότητα θέλετε να συνυπογράψουμε και να συνεχίσουμε όπως πάμε; Αυτή τη διαφάνεια, αυτόν τον απολογισμό;
»Τη γωνία Αμερικής και Ακαδημίας την ξέρετε όλοι, είναι δίπλα μας εδώ, στα 300 μέτρα. Εκεί υπάρχει μια ολόκληρη πολυκατοικία. Η πολυκατοικία αυτή επίσης ανήκε στο ΤΕΘΑ. Ξέρετε για τι εχρησιμοποιείτο μέχρι προ ολίγων μηνών; Ως κατοικία εκάστοτε διαμένοντος ενός Ανώτατου Αξιωματικού. Ενός, στο ρετιρέ, ένας. Μισθώθηκε 800.000 χιλιάδες ευρώ το έτος το κτίριο. Μας κόστιζε η κατοικία ενός ανωτάτου 800 τόσες χιλιάδες το χρόνο. Αυτή την πραγματικότητα μου λέτε να μην αλλάξω; Έλεος! »Αυτή ήταν η διαφάνεια; Και αυτό που προτείνουμε εμείς είναι η αδιαφάνεια; Και άκουσα όλους αυτούς τους “φιλιππικούς” σήμερα.
[…]
»Και ξέρετε καλά ότι οποιοσδήποτε επιχειρεί πολλές φορές να εκμεταλλευθεί την περιουσία των Ενόπλων Δυνάμεων.
»Την ιστορία με το “Attica”, που είναι μια ιστορία του Μετοχικού Ταμείου Στρατού, τη γνωρίζετε;
»Χρειάστηκε να επανέλθω στη δικηγορική μου ιδιότητα και να ελέγχω προτάσεις για να αυξηθεί το μίσθωμα, διότι η Τράπεζα Πειραιώς και το λέω δημοσίως -γιατί ξεκινάμε και επαναδιαπραγμάτευση με την Τράπεζα Πειραιώς εάν οι διατάξεις το επιτρέπουν- κατά απαράδεκτο τρόπο διεκδικούσε να παραμείνει το μίσθωμα του “Attica”, του μεγαλύτερου καταστήματος της χώρας, στο επίπεδο της κρίσης, όπου πάλι με δικαστική απόφαση το είχε μειώσει μέσω θυγατρικής της εταιρείας. Και διπλασιάσαμε αυτό το μίσθωμα».
Στεγαστικό πρόγραμμα
Σχετικά με το στεγαστικό πρόγραμμα, ο Υπουργός ανέφερε ότι μέχρι το 2026 θα κατασκευαστούν 1.059 κατοικίες, έναντι μόλις 700 τα προηγούμενα 20 χρόνια, με στόχο τις 4.000 κατοικίες έως το 2030.
Υπογράμμισε ότι η χρηματοδότηση θα προέλθει από την αξιοποίηση μη επιχειρησιακά αναγκαίων ακινήτων, με διαφανείς διαδικασίες και έλεγχο από το ΣΑΓΕ. Κάλεσε την Αντιπολίτευση να προτείνει εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης, εάν διαφωνεί με την αξιοποίηση, τονίζοντας ότι η πρώτη φάση του προγράμματος χρηματοδοτήθηκε με 100 εκατ. ευρώ από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.
SAFE
Αναφερόμενος στο SAFE, ο κ. Δένδιας τόνισε τη δέσμευσή του να παραμείνει εντός του δημοσιονομικού πλαισίου, απορρίπτοντας την υπέρβαση των ορίων που οδήγησε στην κρίση.
Επιβεβαίωσε τη συμμετοχή της Ελλάδας στο SAFE με 1,2 δισ. ευρώ, κατόπιν διαπραγμάτευσης με το Υπουργείο Οικονομικών, υπογραμμίζοντας τη σημασία της δημοσιονομικής πειθαρχίας.
Μετοχικά Ταμεία
Τέλος, για τα Μετοχικά Ταμεία, ο Υπουργός εξήγησε ότι η ρύθμιση προβλέπει κατανομή πόρων με βάση τη μέση πενταετία και τη λογική, αντί της πληθυσμιακής αναλογίας, για να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητά τους. Αναφέρθηκε επίσης σε τροπολογίες για τη Δυτική Θεσσαλονίκη και την Αλεξανδρούπολη, που εξυπηρετούν την Τοπική Αυτοδιοίκηση, καλώντας τους βουλευτές να τοποθετηθούν.
Κλείνοντας, ο κ. Δένδιας εξέφρασε την ετοιμότητά του να δεχθεί λογικές προτάσεις για μεγαλύτερη διαφάνεια, ζητώντας να αποφευχθούν υπερβολικές επικρίσεις.
«Οι Ένοπλες Δυνάμεις είναι κομμάτι της κοινωνίας», τόνισε, υπογραμμίζοντας την ανάγκη συνεργασίας για την επίλυση των προβλημάτων.
Απαντώντας στους Κοινοβουλευτικούς Εκπροσώπους των Κομμάτων, ο κ. Δένδιας ανέφερε:
«Κύριοι συνάδελφοι, προφανώς εξήγειρε το ενδιαφέρον των Κοινοβουλευτικών Εκπροσώπων η συζήτηση και η τοποθέτηση για το SAFE και για τα υπόλοιπα που ελέχθησαν.
»Να ξεκινήσω λοιπόν από το SAFE, για να μπορέσουμε να συνεννοηθούμε.
»Θα ήθελα να παρακαλέσω γενικά να διεξάγεται, αν είναι δυνατόν, μια νοήμων συζήτηση εδώ μεταξύ μας.
»Δηλαδή η απάντηση να έρχεται σε αυτό το οποίο λέγεται και όχι να έρχεται σε κάτι το οποίο έχει προαποφασιστεί, χωρίς να έχει σημασία τι έχει λεχθεί μέσα στην αίθουσα, διότι απλώς τότε η συζήτηση είναι μια συζήτηση κωφών ή απόντων.

»Τοποθετήθηκα σαφέστατα για το SAFE ευθύς εξ αρχής και δεν είναι η πρώτη φορά.
»Θα σας επαναλάβω το τι έχει λεχθεί, θα σας επαναλάβω τη θέση μου κι αν μου επιτρέπετε, γιατί θεωρώ ότι είμαι από τους ελάχιστους σε αυτή τη χώρα που έχει διαβάσει και το SAFE και ό,τι πρακτικό το συνοδεύει, θα σας πω πού είναι το πιθανό πρόβλημα για την Ελλάδα στο μέλλον.
»Και θα σας το πω χωρίς καμία διάθεση δημιουργίας κομματικού οφέλους, διότι σας έχω πει επανειλημμένως, επανειλημμένως, ότι δεν επιδιώκω σε αυτά τα θέματα αυτής της μορφής την αντιμετώπιση, τη θεωρώ κοντόφθαλμη και τελικά λανθασμένη και επιβλαβή για τη χώρα.
»Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας επέλεξε επί της πολιτικής μου ηγεσίας να καταθέσει για πρώτη φορά Μακροπρόθεσμο Εξοπλιστικό, το λεγόμενο ΜΠΑΕ.
»Ουδέποτε έχει γίνει κάτι τέτοιο, ανεξαρτήτως ποιο Κόμμα κυβερνούσε και αυτό το ξέρουμε όλοι σε αυτή την αίθουσα. Και καταθέσαμε ένα εξοπλιστικό 12 συν 8 ετών.
»Για να έχει αξιοπιστία οποιοδήποτε εξοπλιστικό, διότι βεβαίως εξοπλιστικό υπήρχε στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, με μια μικρή διαφορά: Παρά τις προσπάθειές του προκατόχου μου, του κ. Νίκου Παναγιωτόπουλου, είχε μια “μικρή” υπέρβαση 55 δισεκατομμύρια στα τέσσερα χρόνια, και άρα δεν είχε κατατεθεί ποτέ.
»Ναι, 52,5 δισεκατομμύρια στα τέσσερα χρόνια ακριβώς, 800 τόσα προγράμματα.
»Αυτά πάλευε ο Νίκος Παναγιωτόπουλος, 52,5 δισ. ευρώ! Αυτά τα έχω πει στην Επιτροπή, είναι καταγεγραμμένα. Μην εκπλήσσεστε.
»Για να κατατεθεί ένα εξοπλιστικό και να έχει σοβαρότητα, πρέπει να είναι εντός του εγκεκριμένου και συμφωνημένου με το Υπουργείο Οικονομικών δημοσιονομικού πλαισίου. Αλλιώς δεν έχει καμιά σοβαρότητα. Και δεν έχει καμιά σοβαρότητα ούτε για το πολιτικό σύστημα της χώρας, οποιοδήποτε πολιτικό σύστημα, οποιαδήποτε Κυβέρνηση.
»Αυτό λοιπόν το εξοπλιστικό το οποίο κατατέθηκε και για το οποίο ενημερώθηκε η αρμόδια Επιτροπή ήταν εντός του συμφωνημένου με το Υπουργείο Οικονομικών δημοσιονομικού πλαισίου.
»Οτιδήποτε εκτός δημοσιονομικού πλαισίου αποτελούσε απλό ευχολόγιο.
»Η αντίληψή σας περί χαμηλότοκου δανείου, κύριε συνάδελφε, είναι μια αντίληψη που δεν αντιλαμβάνεται προφανώς ότι το δάνειο είναι δάνειο.
»Και επίσης θα είχε έννοια να τα συγκρίνετε με τα επιτόκια του Δημοσίου που χάρη στην επιτυχία αυτής της Κυβέρνησης είναι ούτως ή άλλως χαμηλά.
»Άρα το κέρδος από τις δυο διαφορές των επιτοκίων μην το θεωρείτε τόσο φοβερό. Τη ζημιά από την υπέρβαση του δημοσιονομικού ορίου να τη θεωρείτε φοβερή, διότι η χώρα χάνει την αξιοπιστία της.
»Επέλεξε η Κυβέρνηση τη συμμετοχή στο SAFE. Και μας έδωσε σε κατάλογο το Υπουργείο Οικονομικών, μικρό γιατί συνολικά είναι 1,2 δισεκατομμύριο το σύνολό του, περαιτέρω δημοσιονομικό περιθώριο.
»Σε αυτό το επιπλέον δημοσιονομικό περιθώριο θα φέρουμε εμπροσθοβαρώς οπλικά συστήματα τα οποία είναι ήδη στο Μακροπρόθεσμο Εξοπλιστικό.
»Δεν πρόκειται να βάλουμε κάτι καινούργιο εδώ.
»Και θα ζητήσουμε στη σχετική σελίδα που έχει αναρτήσει συμμετοχή και άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
»Τι σε αυτό συνιστά αλλαγή θέσης, διγλωσσία, ή κάτι άλλο; Προς τι όλη αυτή η προσπάθεια να δημιουργηθεί εντύπωση ότι άλλα λέμε τώρα, άλλα λέγαμε εχθές; Σας έχω πει ακριβώς τα ίδια πράγματα από την αρχή.
»Αυτό που ενώνει πάντα τα λεγόμενα είναι η απόλυτη προσήλωση στα δημοσιονομικά.
»Όποιος έχει περάσει και έχει ζήσει την κρίση και την ανάγκη να διαπραγματεύεται με την Τρόικα κάθε μέρα για οτιδήποτε, αποκλείεται να επιτρέψει να επανέλθει η χώρα οποτεδήποτε σε αυτό.
»Έρχομαι τώρα στο ίδιο το ζήτημα του SAFE. Το SAFE είναι ένας πολύπλοκος κανονισμός. Όπως ξέρετε, οι γραφειοκράτες των Βρυξελλών διατυπώνουν τα πράγματα με έναν τρόπο που θέλουν προσεκτική ανάγνωση.
»Το SAFE, επίσης, είναι ένας κανονισμός, για την έγκριση του οποίου απαιτείτο η επαρκούσα, αν θέλετε, πλειοψηφία.
»Δεν ήταν κανονισμός ο οποίος απαιτούσε ομοφωνία.
»Άρα η Ελλάδα, οποιαδήποτε ελληνική Κυβέρνηση, δεν μπορούσε να το μπλοκάρει.
»Οι χώρες οι οποίες τοποθετήθηκαν επικριτικά απέναντι αρχικής μορφής του SAFE, ήταν η Ελλάδα, η Γαλλία, η Κύπρος, η Κροατία και η Σλοβενία.
»Οι χώρες αυτές δεν έχουν blocking minority, δεν υπερβαίνουν το 35%.
»Άρα, η Ελλάδα μπορούσε μόνο να διαπραγματευθεί, δεν μπορούσε να αποκλείσει.
»Άρα, η οποιαδήποτε εδώ ξιφούλκηση περί μη υπεράσπισης του εθνικού συμφέροντος, δεν έχει καμιά έννοια.
»Το ερώτημα λοιπόν ήταν επ΄ αυτού του δεδομένου τι μπορούσε να κάνει η χώρα;
»Ο κανονισμός SAFE έχει δύο διαφορετικές κατηγορίες. Τη συμμετοχή σε εξοπλιστικό πρόγραμμα με ποσοστό 35% και τη συμμετοχή με 100%.
»Στο 35% δεν υφίσταται ζήτημα. Πάμε στο 100%. Στο 100%, μετά από ρητή απαίτηση μεγάλης ευρωπαϊκής χώρας, εμποδίστηκε να υπάρχει ρητή αναφορά στον κανονισμό περί ανάγκης ομοφωνίας για τη συμμετοχή τρίτων χωρών.
»Δεδομένου ότι η Ελλάδα δεν είχε blocking minority στο Συμβούλιο, δεν μπορούσε να το σταματήσει.
»Υπήρξε μια συμβιβαστική λύση. Η Επιτροπή δήλωσε προφορικά και η δήλωσή της κατεγράφη στα πρακτικά, δεν περιλαμβάνεται στο κείμενο του κανονισμού, ότι οτιδήποτε φέρει, θα το φέρει με διατάξεις που παραπέμπουν σε ομοφωνία.
»Αυτή είναι, κ. Μάντζιο, η προφορική δήλωση της Επιτροπής, που έχει καταχωριστεί στα πρακτικά.
Με ρωτάτε αν θα ήθελα κάτι περισσότερο; Βεβαίως και θα ήθελα κάτι περισσότερο. Δεν το διαπραγματεύτηκα εγώ, δεν είναι οι Υπουργοί Άμυνας που το διαπραγματεύονται.
»Βεβαίως και θα ήθελα κάτι περισσότερο, όπως θα θέλατε κι εσείς κάτι περισσότερο, όπως θα θέλαμε όλοι εδώ κάτι περισσότερο.
»Μπορούσαμε να πετύχουμε κάτι περισσότερο;
»Τη στιγμή που δεν υπήρχε δυνατότητα αρνησικυρίας και εφόσον δεν υπήρχε blocking minority, πώς θα γινόταν αυτό;
»Μπορώ δε, σε απόρρητη συζήτηση, να σας δώσω πολύ περισσότερες λεπτομέρειες για όλα αυτά.
»Αλλά δεν νομίζω ότι το SAFE είναι το προνομιακό πεδίο άσκησης αντιπολίτευσης κατά της Κυβέρνησης.
»Εγώ ούτε πρόκειται να θριαμβολογήσω για το SAFE ούτε να κινδυνολογήσω.
»Αναφερθήκατε δε στην τοποθέτησή μου στον Μυστρά ανήμερα της επετείου της Άλωσης,στις 29 Μαΐου φέτος. Τι είπα στον Μυστρά; Απευθύνθηκα στους συνεταίρους μας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τους είπα να μην δοκιμάσουν να παραβούν τη δήλωση της Επιτροπής περί ομοφωνίας.
»Γιατί αυτό θα άνοιγε Κερκόπορτα της συμμετοχής της Τουρκίας στον αμυντικό μηχανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
»Σε τι θα διαφωνούσατε σε αυτή την αίθουσα σε αυτό; Ποιος δεν θα έλεγε το ίδιο πράγμα; Αυτή είναι η κατάσταση όσον αφορά το SAFE και τη δυνατότητα να τοποθετηθώ σε δημόσιο λόγο.
»Τώρα τα υπόλοιπα που λέχθηκαν πάλι περί “real estate”, τα απάντησα όλα.
»Δεν υπάρχει καμία έννοια να επαναλαμβάνομαι εδώ. Εάν δεν έγιναν κατανοητά την πρώτη φορά, προφανώς δεν πρόκειται να γίνουν ούτε τη δεύτερη.
»Άρα λοιπόν, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, υπενθυμίζω εδώ ότι έχουμε όλοι την ιστορία μας.
»Ο καθένας μας άσκησε διαχείριση για συγκεκριμένη περίοδο. Έχω, ξαναλέω, τους αριθμούς των συγκεκριμενών περιόδων που ο καθένας κυβέρνησε τη χώρα.
»Δεν θα μπω, δεν θα επιτρέψω στον εαυτό μου τη μικρόψυχη ευχαρίστηση να σας πω “πόσο αποτελεσματική ήταν η διαχείρισή σας τα χρόνια που κυβερνήσατε”».



































































































