Ανακαλύφθηκαν δύο εξωπλανήτες που τριγυρίζουν γύρω από τους νεκρούς γονείς τους

Όταν τα άστρα καταναλώσουν τα καύσιμα τους εισέρχονται σε μια διαδικασία αυτοκαταστροφής η οποία διαφέρει ανάλογα με τον τύπο του κάθε άστρου.

Κατά βάση τα μεγαλύτερα σε μέγεθος άστρα καταρρέουν βαρυτικά και καταστρέφονται σε εκρήξεις σουπερνόβα εξαπολύοντας στο Διάστημα τεράστιες ποσότητες αστρικής ύλης η οποία λειτουργεί ως κοσμικό λίπασμα για τον σχηματισμό νέων άστρων.

Τα υπόλοιπα άστρα όταν καταναλώσουν τα καύσιμα τους αρχικά διογκώνονται πολύ μετατρεπόμενα σε ερυθρούς γίγαντες και στη συνέχεια συρρικνώνονται και γίνονται αστρικά υπολείματα που ονομάζονται λευκοί νάνοι.

Αυτή θα είναι και η τύχη του Ήλιου σε περίπου πέντε δισ. έτη από σήμερα με τους επιστήμονες να εκτιμούν πώς η φάση της διόγκωσης του θα εξαφανίσει ή θα μετατρέψει σε… κάρβουνο όλους του εσωτερικούς πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος δηλαδή Ερμή, Αφροδίτη, Γη, Άρη.

Το ισχυρότερο διαστημικό τηλεσκόπιο που κατασκεύασε ο άνθρωπος, το James Webb, συνεχίζοντας την σχεδόν καθημερινή ροή εντυπωσιακών ανακαλύψεων που κάνει εντόπισε δύο εξωπλανήτες που ο καθένας τους βρίσκεται σε τροχιά γύρω από ένα λευκό νάνο.

Προφανώς και στις δύο περίπτωσεις εκεί που βρίσκεται σήμερα ο εξωπλανήτης με τον λευκό νάνο υπήρχε κάποτε ένα πλανητικό σύστημα.

Οι δύο πλανήτες που εντοπίστηκαν φαίνεται ότι ήταν αρκετά μακριά από το μητρικό τους άστρο όταν αυτό άρχισε να γιγαντώνεται και γλίτωσαν από τα χειρότερα αν και πιθανότατα οι συνθήκες που θα επικρατούν τώρα στους δύο πλανήτες θα είναι ακραίες και σίγουρα μη φιλικές στη ζωή.

«Ελάχιστοι πλανήτες έχουν ανακαλυφθεί γύρω από λευκούς νάνους αστέρες.

»Αυτό που είναι εκπληκτικό με αυτούς τους δύο πλανήτες είναι ότι μοιάζουν περισσότερο με πλανήτες του εξωτερικού ηλιακού μας συστήματος σε θερμοκρασία, ηλικία, μάζα και τροχιακά χαρακτηριστικά από οποιονδήποτε άλλο εξωπλανήτη που έχει εντοπιστεί μέχρι σήμερα.

»Αυτό προσφέρει την πρώτη μας ευκαιρία να δούμε πώς μοιάζει ένα πλανητικό σύστημα μετά το θάνατο του άστρου του» λέει η Σούζαν Ο Μιούλαλι αστρονόμος του Space Telescope Science Institute, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας που έκανε την ανακάλυψη.

Οι δύο εξωπλανήτες παρατηρήθηκαν απευθείας από James Webb καθώς περιφέρονταν γύρω από τους λευκούς νάνους WD 1202-232 και WD 2105-82.

Ο ένας εξωπλανήτης βρίσκεται σε απόσταση από τον λευκό νάνο ξενιστή του που είναι ίση με περίπου 11,5 φορές την απόσταση μεταξύ της Γης και του Ήλιου.

Ο άλλος εξωπλανήτης κάθεται πιο μακριά από τον νεκρό πλέον αστρικό γονέα του, σε απόσταση περίπου 34,5 φορές μεγαλύτερη από την απόσταση μεταξύ του πλανήτη μας και του Ήλιου.

Οι μάζες των πλανητών είναι επί του παρόντος αβέβαιες με τους ερευνητές να υπολογίζουν ότι είναι μεταξύ 1 και 7 φορές μεγαλύτερη από αυτή του Δία, του μεγαλύτερου πλανήτη στο ηλιακό μας σύστημα.

Αν η ανακάλυψη επιβεβαιωθεί με επόμενες παρατηρήσεις είναι βέβαιο ότι η μελέτη αυτών των εξωπλανητών θα αποκαλύψει στους επιστήμονες πολλά άγνωστα στοιχεία για διαφόρων ειδών κοσμικές διεργασίες και φαινόμενα για τα οποία έχουμε μικρή ή και ελάχιστη γνώση.

Hubble: 34 χρόνια από την εκτόξευση του διαστημικού τηλεσκοπίου που μας «δίδαξε» το σύμπαν