Ελληνικό ρομποτικό σκάφος στη Σελήνη – Θα προσεληνωθεί το 2022 – Τελικά ο Παππάς ήξερε τι έλεγε!

Η Ελλάδα πατάει στη Σελήνη με την αποστολή ελληνικού ρομποτικού οχήματος, το 2022.

Η αποστολή θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο συνεργασίας του Ελληνικού Διαστημικού Οργανισμού – ΕΛΔΟ με τη NASA.

Με τη συμφωνία και την παρουσία στον Διεθνή Σεληνιακό Σταθμό η Ελλάδα μπαίνει ως ισότιμος εταίρος στον παγκόσμιο διαστημικό χάρτη.

Ταυτόχρονα, με τη συμφωνία αυτή ανοίγουν νέοι ακαδημαϊκοί ορίζοντες, πρακτικές εφαρμογές στην επιστημονική μελέτη και δυνατότητες ανάπτυξης για την ελληνική βιομηχανία και για νεοφυείς επιχειρήσεις.

Κοινή δήλωση συνεργασίας υπέγραψαν ο Ελληνικός Διαστημικός Οργανισμός (ΕΛΔΟ) και η NASA, παρουσία του υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής Νίκου Παππά, του προέδρου του ΕΛΔΟ Χριστόδουλου Πρωτοπαπά και του αναπληρωτή διοικητή της NASA Τζέιμς Μόρχαρντ (James Morhard).

Η συμφωνία υπεγράφη στο Ντένβερ των ΗΠΑ, στο περιθώριο του Παγκόσμιου Συμποσίου Διαστήματος (Global Space Symposium), από τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΕΛΔΟ αντιπλοίαρχο Γεώργιο Μαντζούρη και τον διοικητή της NASA Τζιμ Μπράιντεστάιν (Jim Bridenstine), μετά από μήνες συζητήσεων.

«Η χώρα μας μπαίνει στην κατηγορία των ελάχιστων χωρών οι οποίες έχουν πατήσει στο έδαφος της Σελήνης με δικό τους όχημα.

»Η ελληνική ερευνητική κοινότητα έδειξε έτοιμη να συμβάλει με ξεχωριστές ιδέες για τις προτεραιότητες της έρευνας.

»Η ελληνική κυβέρνηση και ο ΕΛΔΟ, με επιμονή και συστηματική δουλειά, αναβαθμίζουν τη χώρα και την κατατάσσουν στην πρωτοπορία της έρευνας για το σύνολο της ανθρωπότητας» δήλωσε ο Νίκος Παππάς για την αποστολή «Η Ελλάδα στη Σελήνη».

«Από αύριο ξεκινούμε δουλειά σε συνεργασία με τα ελληνικά ακαδημαϊκά ιδρύματα, ερευνητικά κέντρα και την ελληνική διαστημική βιομηχανία, με σκοπό τον καθορισμό των επιχειρησιακών απαιτήσεων, τον σχεδιασμό και την κατασκευή του ελληνικού σεληνιακού οχήματος» είπε μετά την υπογραφή της συμφωνίας με τη NASA ο πρόεδρος του ΕΛΔΟ Χριστόδουλος Πρωτοπαππάς, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος Γιώργος Μαντζούρης απευθύνθηκε στους νέους επιστήμονες, ζητώντας να συμπορευτούν και «να εργαστούμε όλοι μαζί για την υλοποίηση ενός οράματος που θέλει την Ελλάδα να φτάνει και στο έδαφος της Σελήνης, αποδεικνύοντας την υπεραξία των επιστημόνων της».

Τι προβλέπει η συμφωνία ΕΛΔΟ – NASA

Η συμφωνία πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος της NASA «Advanced Human and Robotic Exploration ON and AROUND the MOON» και θα πλαισιωθεί από την αποστολή ενός ελληνικού ρομποτικού οχήματος στη Σελήνη το 2022.

Η συμμετοχή της Ελλάδας έχει την ονομασία «Hellas to the Moon».

Στο πρόγραμμα συμμετέχουν κατάλληλα πιστοποιημένες εταιρείες, πέραν της Ελλάδας και από αποστολές των ΗΠΑ, Ιαπωνίας, Γερμανίας, Μεξικού, Χιλής, Ουγγαρίας και Ισραήλ, μέχρι στιγμής.

Πώς θα πραγματοποιηθεί η αποστολή του 2022

* Η εκτόξευση θα γίνει από τις ΗΠΑ. Ο πύραυλος της αποστολής θα μεταφέρει το όχημα προσελήνωσης, το οποίο θα αποσπαστεί από τον πύραυλο πλησιάζοντας τη Σελήνη και, αφού κάνει ορισμένες περιστροφές γύρω από αυτήν, θα προσεληνωθεί σε κατάλληλα επιλεγμένη γεωγραφική περιοχή.

* Από το όχημα προσελήνωσης θα εξέλθουν τα οχήματα εξερεύνησης των οκτώ χωρών που θα συμμετάσχουν στην αποστολή, εκτελώντας το κάθε ένα ανεξάρτητη υπο-αποστολή.

* Το όχημα της Ελλάδας (ο ακριβής σχεδιασμός του θα προκύψει το επόμενο διάστημα) θα κινηθεί στην επιφάνεια της Σελήνης για κάποιες ημέρες και θα υλοποιήσει πειράματα, τα οποία θα σχεδιαστούν από την ελληνική επιστημονική κοινότητα σε συνεργασία με την ελληνική βιομηχανία, υλοποιώντας κατάλληλα επιλεγμένους εθνικούς στρατηγικούς στόχους.

Πώς επιτεύχθηκε η συμφωνία ΕΛΔΟ – NASA

Ο ΕΛΔΟ δήλωσε την πρόθεσή του να συμμετάσχει στο πρόγραμμα του αμερικανικού Οργανισμού για τη Σελήνη, «Advanced Human and Robotic Exploration ON and AROUND the MOON» ήδη από τον περασμένο Οκτώβριο στη Βρέμη, στο πλαίσιο του Διεθνούς Αστροναυτικού Συνεδρίου. Τον Φεβρουάριο του 2019, ο ΕΛΔΟ ζήτησε -με ανοιχτή πρόσκληση- την κατάθεση προτάσεων για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα.

Η διαδικασία έληξε με την υποβολή 14 προτάσεων, που θα αξιοποιηθούν είτε στην πρώτη φάση, στην αποστολή ελληνικού ρομποτικού οχήματος στη Σελήνη, είτε στη δεύτερη φάση, στην αξιοποίηση των δεδομένων που θα συλλεγούν.

Συμμετοχή ελληνικών ΑΕΙ / ερευνητικών κέντρων / εταιρειών:

Οι προτάσεις υποβλήθηκαν από:

* Ακαδημαϊκά ιδρύματα: Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο, Πανεπιστήμιο Θράκης, Πανεπιστήμιο Αθηνών, ΕΜΠ, Πολυτεχνείο Κρήτης, Πανεπιστήμιο Πατρών.

* Ερευνητικά Κέντρα: Εθνικό Αστεροσκοπείο, Εθνικό Κέντρο Ερευνών Δημόκριτος.

* Ιδιωτικές Εταιρείες: Δίοψις, Herado, Mechatronics, Adveos.

Στοιχεία που προγραμματίζεται να συλλεγούν από τη Σελήνη

Τα δεδομένα που θα προκύψουν από την αποστολή του ελληνικού ρομποτικού οχήματος στη Σελήνη, θα αποτελέσουν «περιουσία» του Ελληνικού Δημοσίου και θα διατεθούν σε πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα και επιστήμονες της χώρας.

Η τελική λίστα θα οριστικοποιηθεί τους επόμενους μήνες, μετά από διαβούλευση.

Τα δεδομένα σχετίζονται με την εικονική πραγματικότητα στη Σελήνη, την εξερεύνηση- μελέτη των πετρωμάτων, σεληνιακές φωτογραφίες, τις δυνατότητες επικοινωνίας μεταξύ Σελήνης – Γης, χημικές και ορυκτολογικές χαρτογραφήσεις, τη δυνατότητα καλλιέργειας σπόρων σε σεληνιακό περιβάλλον, τη μέτρηση σωματιδίων, μετρήσεις ακτίνων Χ κ.ά.

Ενδεικτικά παραδείγματα εφαρμογών

* Εξερεύνηση πόρων, όπως πολύτιμοι λίθοι, μέταλλα, χρυσός, σπάνια μέταλλα που συναντώνται ή όχι στη Γη. Μελέτη για δυνατότητα αξιοποίησής τους σε μελλοντικές αποστολές αλλά και στο γήινο περιβάλλον.

* Μελέτη δυνατότητας δημιουργίας αλγορίθμων για αδιάκοπες επικοινωνίες μεταξύ Γης και Σελήνης, αλλά και μακρύτερα.

* Μελέτη δυνατότητας δημιουργίας ρομποτικών μηχανισμών που θα αντέχουν στο περιβάλλον της Σελήνης (π.χ. μεγάλες αλλαγές θερμοκρασίας).

Οφέλη Ελλάδας από την αποστολή στη Σελήνη

* Η Ελλάδα εισέρχεται στον παγκόσμιο διαστημικό χάρτη ως ισότιμος εταίρος αξιοποιώντας το πλούσιο επιστημονικό της οικοσύστημα.

* Η χώρα θα δηλώσει παρουσία στον Διεθνή Σεληνιακό Σταθμό που θα βρίσκεται σε τροχιά γύρω από τη Σελήνη, κατ’ αναλογία με τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό που βρίσκεται σε τροχιά γύρω από την Γη.

* Η Ελλάδα «πατά» στο έδαφος της Σελήνης αποκομίζοντας σημαντικά στρατηγικά οφέλη και δηλώνει παρούσα στη διαστημική τεχνολογία.

* Νέοι ακαδημαϊκοί ορίζοντες, νέα πανεπιστημιακά τμήματα με πρακτικές εφαρμογές στην επιστημονική μελέτη, μέσω μιας εθνικής αποστολής.

* Δυνατότητα δημιουργίας νέων ελληνικών εταιρειών. Ίδρυση νεοφυών εταιρειών.

* Μεγάλες ευκαιρίες ανάπτυξης για την ελληνική βιομηχανία, αυτόνομα ή μέσω διεθνών συνεργασιών.

* Επιστροφή ή διατήρηση των νέων Ελλήνων επιστημόνων στη χώρα – «brain gain» και ανάσχεση του «brain drain».

* Δυνατότητα κατασκευής διαστημικών ρομποτικών οχημάτων από τα πανεπιστήμια με προορισμό τη Σελήνη και τους άλλους πλανήτες.

* Δυνατότητα κατασκευής καμερών, payload, communication links κ.ά. Ανάπτυξη εθνικών εφαρμογών και μέσω αυτών μεγιστοποίηση των εξαγωγών των ελληνικών εταιρειών στον τομέα του Διαστήματος.

Κατάρρευση γέφυρας στη Βαλτιμόρη: Σταμάτησαν οι έρευνες – Οι έξι αγνοούμενοι θεωρούνται νεκροί