


Οι γερμανικές εταιρείες Diehl Defence (Ντιλ Ντιφένς) και POLARIS Raumflugzeuge GmbH (ΠΟΛΑΡΙΣ Ραουμφλουγκτσόιγκε GmbH) υπέγραψαν αποκλειστική συμφωνία συνεργασίας για την ανάπτυξη μιας μη επανδρωμένης εναέριας πλατφόρμας κρούσης, εξοπλισμένης με πυραύλους IRIS-T, όπως ανακοίνωσαν κατά τη διάρκεια της Αεροπορικής Έκθεσης του Παρισιού.
Σε κοινή τους δήλωση, ο διευθύνων σύμβουλος της Ντιλ Ντιφένς, Χέλμουτ Ράουχ, και ο διευθύνων σύμβουλος της ΠΟΛΑΡΙΣ, Δρ. Αλεξάντερ Κοπ, ανέφεραν ότι η νέα πρωτοβουλία θα ενσωματώσει τον δοκιμασμένο σε μάχες πύραυλο αέρος-αέρος IRIS-T της Ντιλ στο επαναχρησιμοποιήσιμο μη επανδρωμένο αεροσκάφος-φορέα της ΠΟΛΑΡΙΣ.
Το πρόγραμμα, που ονομάζεται «Σύστημα Εναέριας Εκτόξευσης και Επίθεσης» ή AirLAS, αναμένεται να διευρύνει το επιχειρησιακό εύρος και την ευελιξία των μελλοντικών αρχιτεκτονικών αεράμυνας.
Σύμφωνα με την Ντιλ, η ιδέα του AirLAS έχει σχεδιαστεί για να αντιμετωπίσει τις τρέχουσες προκλήσεις στην επίγεια αεράμυνα μέσω ενός κινητού, οικονομικά αποδοτικού και πολυδιάστατου συστήματος.
Η λύση συνδυάζει το δοκιμασμένο μη επανδρωμένο όχημα της ΠΟΛΑΡΙΣ με τον πύραυλο IRIS-T της Ντιλ, προσφέροντας μια πλατφόρμα εκτόξευσης ικανή να επιχειρεί από αέρα, ξηρά ή, δυνητικά, θάλασσα.
«Η προσέγγιση AirLAS προσφέρει εκτεταμένη εμβέλεια και μεγαλύτερη απόσταση εμπλοκής», δήλωσαν οι εταιρείες.
«Αυτό το σύστημα ανοίγει μια νέα δυναμική για τις ένοπλες δυνάμεις, αυξάνοντας την αντοχή και την ανταπόκριση στις αποστολές».
Οι αρχικές δοκιμές πτήσης του συστήματος προγραμματίζονται για αργότερα εντός του έτους.
Ο πύραυλος IRIS-T, που αναπτύχθηκε από τη Γερμανία και χρησιμοποιείται από πολλές χώρες του ΝΑΤΟ, είναι ένας εξαιρετικά ευέλικτος πύραυλος μικρού βεληνεκούς, που συνήθως εξοπλίζει μαχητικά αεροσκάφη.
Η ενσωμάτωσή του σε ένα μη επανδρωμένο εναέριο σύστημα εισάγει μια πρωτοποριακή μέθοδο εκτόξευσης όπλων αέρος-αέρος ακριβείας από πλατφόρμες που μπορούν να παραμένουν επί μακρόν στον αέρα ή να επιχειρούν σε εχθρικά περιβάλλοντα χωρίς να θέτουν σε κίνδυνο πιλότους.
Οι εταιρείες υποστηρίζουν ότι το σύστημα θα μπορούσε μελλοντικά να ενσωματωθεί στο πρόγραμμα Μελλοντικού Συστήματος Αερομαχίας (FCAS) ή να προσαρμοστεί για ναυτικές επιχειρήσεις.
Επιπλέον, σημείωσαν ότι έχει τη δυνατότητα να αποτελέσει βάση για μελλοντικά υπερηχητικά συστήματα κρούσης μεγάλης εμβέλειας.
Η συνεργασία αυτή βασίζεται σε σύμβαση που ανατέθηκε τον Φεβρουάριο του 2025 στην ΠΟΛΑΡΙΣ από το Ομοσπονδιακό Γραφείο Εξοπλισμού, Πληροφορικής και Υποστήριξης Εν Υπηρεσία της Μπούντεσβερ (BAAINBw).
Η σύμβαση προβλέπει τον σχεδιασμό ενός διφασικού, πλήρως επαναχρησιμοποιήσιμου υπερηχητικού ερευνητικού οχήματος, ικανού για οριζόντια απογείωση και προσγείωση.
Το έργο περιλαμβάνει επιλογές για κατασκευή πρωτοτύπων και δοκιμές πτήσης και αποτελεί μέρος της ευρύτερης επένδυσης της Γερμανίας στην υπερηχητική τεχνολογία.
Η ΠΟΛΑΡΙΣ ανέφερε ότι το όχημα θα λειτουργήσει τόσο ως πλατφόρμα δοκιμών υπερηχητικής τεχνολογίας όσο και ως πειραματικό μέσο για αμυντικές και επιστημονικές αποστολές.
Θα έχει επίσης τη δυνατότητα να λειτουργήσει ως εκτοξευτής μικρών δορυφόρων.
Σε δήλωσή τους, οι Ντιλ και ΠΟΛΑΡΙΣ τόνισαν ότι το AirLAS προορίζεται ως μια ευέλικτη, αρθρωτή δυνατότητα, σχεδιασμένη για ενσωμάτωση με μελλοντικά συστήματα αερομαχίας και αντιαεροπορικής άμυνας, ενώ η ανάπτυξή του αντικατοπτρίζει τη στροφή προς κατανεμημένες και μη επανδρωμένες έννοιες πολέμου.
Με την αυξανόμενη έμφαση στην επιβιωσιμότητα, το βεληνεκές και την ταχεία ανταπόκριση, οι εταιρείες υπογράμμισαν ότι ο συνδυασμός επαναχρησιμοποιήσιμων μη επανδρωμένων οχημάτων με δοκιμασμένα πυρομαχικά θα μπορούσε να προσφέρει στις δυνάμεις του ΝΑΤΟ ένα πολύτιμο νέο επιχειρησιακό εργαλείο.