Οι άνθρωποι εξαφάνισαν τα Χόμπιτ πριν 50.000 χρόνια;

Οι επιστήμονες πιστεύουν, σύμφωνα με νέα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους, ότι το ανθρώπινο είδος των “Χόμπιτ”, που ζούσε στη νήσο Φλόρες της Ινδονησίας, εξαφανίστηκε πριν 50.000 χρόνια όταν οι πρώτοι άνθρωποι του δικού μας είδους έφτασαν στην περιοχή τους.

Οι νέες αναλύσεις των υπολειμμάτων σκελετών των Χόμπιτ, που βρέθηκαν σε μια σπηλιά στη Λιάνγκ Μπούα το 2003, δείχνουν ότι η εξαφάνιση αυτού του μικροσκοπικού ανθρώπινου είδους φαίνεται να συμπίπτει με την “εισβολή” στην περιοχή των Homo Sapiens.

Οι επιστήμονες πίστευαν προηγουμένως ότι οι Homo Floresiensis, τα Χόμπιτ δηλαδή, που είχαν ύψους 1,1 μέτρο και ζύγισαν περίπου 35 κιλά, υπήρχαν μέχρι και πριν 12.000 χρόνια.

Ο Homo Floresiensis αποτελεί αξιοπρόσεχτο παράδειγμα όχι μόνο λόγω του μεγέθους του, αλλά και λόγω της ηλικίας του, όντας ένα αρκετά πρόσφατο μέλος του γένους Homo, που παρουσιάζει παρ’όλα αυτά αρκετά μη κοινά χαρακτηριστικά με τους σύγχρονους ανθρώπους.

Με άλλα λόγια ο Homo Floresiensis μοιράζεται έναν κοινό πρόγονο με τους σύγχρονους ανθρώπους, η εξελικτική πορεία των απογόνων του διαιρέθηκε στα δύο, και συνεχίστηκε ανεξάρτητα.

Το κυριότερο εύρημα είναι ένας σκελετός που ανήκε σε γυναίκα ηλικίας περίπου 30 ετών. Εντοπίστηκε το 2003.

floriensis

Η γυναίκα εκτιμάται να είχε ύψος ενός μέτρου και εγκέφαλο μόνο 380 cm3 (μέγεθος μικρότερο ακόμα και από αυτόν του χιμπαντζή και κατά ένα τρίτο μικρότερο του μέσου μεγέθους του εγκεφάλου του Homo Sapiens, 1400 cm3).

Παρόλα αυτά δεν υπάρχει ομοφωνία στην επιστημονική κοινότητα σχετικά με το κατά πόσο ο Homo Floresiensis αποτελεί ανεξάρτητο είδος ή όχι.

Ορισμένοι επιστήμονες υποστηρίζουν πως ο Homo Floresiensis ήταν ένας μοντέρνος Homo Sapiens που υπέφερε από μία ακραία μορφή παθολογικού νανισμού.

Αυτή η υπόθεση υποστηρίζεται εν μέρη, καθώς οι σύγχρονοι άνθρωποι που ζουν στο Φλόρες, το νησί που βρέθηκαν τα απολιθώματα, είναι μικρόσωμοι.

Αυτό σε συνδυασμό με τον παθολογικό νανισμό, πιστεύεται από μερικούς πως είναι επαρκές για να δικαιολογήσει την εμφάνιση ανθρώπων με αυτά τα χαρακτηριστικά.

human_species

Παρόλα αυτά η υπόθεση του παθολογικού νανισμού αδυνατεί να εξηγήσει τα επιπλέον ανατομικά χαρακτηριστικά που δεν εντοπίζονται στους σύγχρονους ανθρώπους (νάνους και μη), αλλά εμφανίζονται κυρίως σε αρχαιότερα μέλη του γένους.

Πέρα από τα κρανιακά χαρακτηριστικά, οι διαφορές αφορούν μεταξύ άλλων τη μορφή των οστών στον καρπό, τον ώμο, τον πήχη, τα γόνατα και τα πόδια.

Πολλά μέρη της νοτιοανατολικής Ασίας είναι πιθανό να είχαν αποικιστεί από τους Ντενίσοβανς (γενετικοί ξάδελφοι των Νεάντερταλ), ή και άλλους ανθρωπίδες και οι σύγχρονοι άνθρωποι είχαν φτάσει στην Αυστραλία πριν περίπου 50.000 χρόνια.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες από διάφορες χώρες, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό “Nature”, τα αρχαιότερα απολιθώματα σκελετών Χόμπιτ χρονολογούνται προ 60.000 έως 100.000 ετών, ενώ ίχνη εργαλείων τους συνεχίζουν να υπάρχουν έως πριν από 50.000 χρόνια.

Μετά όμως εξαφανίζεται κάθε ίχνος των Χόμπιτ και των εργαλείων τους.

Στο μεγάλο σπήλαιο όπου ανακαλύφθηκαν οι Χόμπιτ, συνεχίζονται οι ανασκαφές, οπότε μπορεί να υπάρξουν νέες ανακαλύψεις στο μέλλον.

Ο διακεκριμένος καθηγητής παλαιοανθρωπολογίας Κρις Στρίνγκερ του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας του Λονδίνου δεν απέκλεισε μερικοί σημερινοί άνθρωποι να έχουν στο DNA τους και μερικά γονίδια από τους Χόμπιτ!

“Παντού αρχαία ανθρώπινα είδη ανθρώπων που επιβίωναν πολύ καλά για μεγάλο χρονικό διάστημα, εξαφανίστηκαν αμέσως μόλις εμφανίστηκε ο Homo Sapiens”, είπε ο παλαιοανθρωπολόγος Ίαν Τάτερσαλ (Ian Tattersall) από το Αμερικανικό Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, που δεν έχει εμπλακεί στην έρευνα, μιλώντας στο National Geographic.

“Για τον ένα ή τον άλλο λόγο, ο Homo Sapiens είναι ένας αξεπέραστος ανταγωνιστής”, είπε.

Να σημειωθεί ότι στους τοπικούς μύθους, υπάρχουν αρκετές αναφορές για μικροσκοπικά πλάσματα που ονομάζονται Έμπου Γκόγκο ακόμα και κατά τη διάκρεια του 19ου αιώνα.

Ινδονησία: Δύο χρόνια φυλακή σε 33χρονη που είπε ισλαμική προσευχή πριν φάει χοιρινό