Προσοχή! Οι γάτες κολλάνε κορωνοϊό από άνθρωπο – Τι λένε οι επιστήμονες για τα κατοικίδια

Πριν λίγες μέρες είχε έρθει η είδηση από το Βέλγιο, όπου ένας γάτος προσβλήθηκε από κοροναϊό, με πηγή μετάδοσης τον νοσούντα ιδιοκτήτη του.

Την είδηση ανακοίνωσαν οι βελγικές υγειονομικές Αρχές, αποκλείοντας, όμως, τον κίνδυνο μόλυνσης από το ζώο στον άνθρωπο.

Σύμφωνα με νέα κινεζική έρευνα πάντως, ο νέος κοροναϊός όχι μόνο μπορεί να μεταδοθεί σε μία γάτα, αλλά αυτή με τη σειρά της να κολλήσει κάποια άλλη γάτα, ενώ αντίθετα η πιθανότητα λοίμωξης σκύλου και μετάδοσης της νόσου Covid-19 μεταξύ σκύλων φαίνεται να είναι πολύ μικρότερη έως μηδαμινή.

Καλό θα είναι να παίρνουμε προφυλάξεις

Η μετάδοση από κατοικίδιο ζώο σε άνθρωπο δεν έχει επιβεβαιωθεί έως τώρα, πάντως όσοι έχουν γάτα ή σκύλο στο σπίτι τους, σύμφωνα με τους επιστήμονες, καλά θα κάνουν να παίρνουν κάποιες προφυλάξεις, όπως να πλένουν καλά τα χέρια τους αφού έχουν πιάσει τα ζώα τους και να αποφεύγουν την πολύ κοντινή επαφή ή το μοίρασμα της τροφής, ιδίως αν οι ίδιοι έχουν ύποπτα συμπτώματα.

Οι ερευνητές του Ινστιτούτου Κτηνιατρικής Έρευνας Χαρμπίν της Κινεζικής Ακαδημίας Γεωπονικών Επιστημών βρήκαν ότι οι γάτες είναι ευάλωτες στη λοίμωξη Covid-19 και μεταδίδουν τον ιό SARS-CoV-2 σε άλλες γάτες, πιθανώς μέσω σταγονιδίων από το στόμα τους.

Ένα άλλο είδος ζώου που βρέθηκε να κολλάει ακόμη πιο εύκολα τον κοροναϊό και να μολύνει άλλα ζώα, είναι η εξημερωμένη νυφίτσα, που χρησιμοποιείται ως ζωικό μοντέλο και στις μελέτες για τη γρίπη.

Από την άλλη, σκύλοι, κοτόπουλα, πάπιες και χοίροι είναι πολύ λιγότερο πιθανό να κολλήσουν το νέο κορονοϊό και να τον μεταδώσουν σε άλλα ζώα.

Η έρευνα

Οι Κινέζοι γιατροί, με επικεφαλής τον ιολόγο Μπου Ζιγκάο, που έκαναν τη σχετική επιστημονική ανακοίνωση στο bioRxiv (δεν υπάρχει ακόμη κανονική δημοσίευση σε επιστημονικό περιοδικό), σύμφωνα με το «Nature» και το «Γκάρντιαν», έδωσαν σε πέντε γάτες μεγάλη δόση του ιού.

Όταν έγινε ευθανασία σε δύο από τα πειραματόζωα μετά από έξι ημέρες, βρέθηκε γενετικό υλικό (RNA) του κοροναϊού στο σώμα τους, καθώς επίσης λοιμογόνα σωματίδια του ιού στο ανώτερο αναπνευστικό σύστημά τους.

Οι άλλες τρεις μολυσμένες γάτες τοποθετήθηκαν σε κλουβιά δίπλα σε υγιείς γάτες, από τις οποίες τελικά η μία κόλλησε τον ιό.

Όλες οι μολυσμένες γάτες βρέθηκαν να έχουν αντισώματα έναντι του ιού, ενώ καμία δεν είχε ορατά συμπτώματα.

Επίσης, δεν βρέθηκαν ενδείξεις ότι μία μολυσμένη γάτα μπορεί να μεταδώσει τον ιό σε ανθρώπους.

Κοροναϊός και κατοικίδια

Είχε προηγηθεί η περίπτωση της κατοικίδιας γάτας στο Βέλγιο, όπως επίσης και η περίπτωση δύο σκύλων στο Χονγκ Κονγκ που βρέθηκαν να είναι φορείς του ιού.

Παρόμοιες παρατηρήσεις, οι οποίες είχαν δείξει τη δυνατότητα λοίμωξης και μετάδοσης του ιού ανάμεσα στις γάτες, είχαν γίνει στην περίπτωση του γενετικά συγγενικού κοροναϊού που προκάλεσε τη νόσο SARS.

Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τους επιστήμονες, οι γάτες δεν φαίνεται να είναι σημαντικός φορέας εξάπλωσης της νέας νόσου Covid-19.

Όμως, επισήμαναν ότι πρέπει να γίνουν και άλλα πειράματα σε περισσότερες γάτες, με διαφορετικές δόσεις του ιού.

Ποινική δίωξη για την κακοποίηση και τη θανάτωση του χάσκι της Αράχωβας Όλιβερ